Green Friday

Sannan Ruokakassin haaste kuluttajille ja ruokakassipalveluille

Black Friday on yksi suurimmista verkkokauppapäivistä niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin. Nykyinen kulutustapamme on kuitenkin maapallon ja ympäristömme kannalta kestämätön. Siksi me Sannan Ruokakassilla haluamme haastaa niin nykyiset kuin tulevat asiakkaamme liittymään kanssamme Black Fridayn vastavoimaan, Green Friday -kampanjaan. Lisäksi haastamme kaikki muutkin ruokakassipalvelut sekä yritykset laajemminkin tekemään hyvää kanssamme. Green Friday -kampanjaa vietämme 29.11.-2.12.

 

Valitse Vegekassi

Ainoa tarjous, jonka Green Fridayn kunniaksi annamme, on 20 % alennus Vegekassistamme. Tällä alennuksella haluamme kannustaa kaikkia uusia tilaajiamme valitsemaan Vegekassin, tekemään ympäristölle paremman valinnan. Kannustamme myös nykyisiä asiakkaitamme vaihtamaan ruokakassinsa Vegekassiin samalla alennushinnalla.

 

Syynä Vegekassin suosimiseen Green Friday -kampanjassa on kasvisruokavalio ympäristönäkökulmasta. Vuoden alussa julkaistu EAT-Lancet Commissionin kansainvälisen tutkimusryhmän raportti terveyden ja planeettamme kannalta välttämättömästä ruokavalion muutoksesta painottaa kasvisten, palkokasvien, täysjyvän, pähkinöiden ja hedelmien keskistä roolia ruokavaliossa. Kasvikunnan tuotteiden viljelemiseen ihmisravinnoksi tarvitaan monikertaisesti vähemmän viljelymaata – esimerkiksi tietyn proteiinimäärän tuottaminen on siis huomattavasti tehokkaampaa.

Kasvikunnan tuotteiden tulisi näin ollen olla ruokavalion perusta, kun taas eläinperäisten tuotteiden osuus päivittäisestä kokonaiskalorimäärästä tulisi vähentää huomattavasti. Vaikka lihan hiilijalanjälki vaihtelee tuotantoympäristön perusteella, on lihan vähentäminen tai kasvisruokaan siirtyminen esimerkiksi yhdessä ruokahävikin minimoimiseen kanssa huomattava ympäristöteko, myös Suomen kontekstissa.

Joskus kasvisruoan siirtymisen esteenä on uusien ruokien valmistamiseen perehtyminen arjen kiireessä; pelätään sitä, että kasvisruoasta ei tule maistuvaa tai ravitsevaa. Raaka-aineet tuntuvat vierailta eikä maustaminenkaan ole tuttua. Olemmekin olleet erityisen iloisia siitä, että monet asiakkaamme ovat ruokakassin kautta tutustuneet kasvisruoan valmistamiseen ja innostuneet muuttamaan ruokavaliotaan. Kasvisruoan valitseminen ja valmistaminen tulisikin tehdä mahdollisimman helpoksi.

 

Lahjoitamme ilmastotyöhön

Kaikille Vegekassi ei vain sovi, ja siksi päätimme lahjoittaa kampanjan ajan kaikista muista tilatuista kasseista 15 % alennuksen sijaan saman summan hyväntekeväisyyteen, ilmastotyöhön Suomen Luonnonsuojeluliitolle. Emme siis tarjoa suoraan kuluttaja-alennusta näistä muista kasseista.

 

Kaikissa kasseissamme resepteistä vähintään yksi on kasvisruoka. Tämä on meille tärkeää, ja haluamme valinnan kautta kantaa vastuumme ympäristöstämme ja ilmastostamme. Toivomme myös, että voimme tarjota asiakkaillemme uusia elämyksiä myös lihattoman ruoan parissa ja auttaa kulutustottumusten muuttamisessa.

Miksi näin? Maapallon keskilämpötilan nousu tulisi saada rajoitettua 1,5 asteeseen. Tavoitteeseen päästään vain, mikäli pystymme muuttamaan kulutustottumuksiamme ja elämäntapojamme huomattavasti. Ruokahävikin vähentämisen lisäksi IPCC:n raporteissa on nostettu esiin lihansyönnin vähentäminen. Myös Nature-lehdessä tutkijat toteavat, että ruokavalion on muututtava selvästi kasvispainotteiseksi.

 

Tehdään yhdessä hyvää

Kuluttajien lisäksi haluamme haastaa myös muut ruokakassipalvelut ja yritykset tekemään hyvää kanssamme. Meillä yrityksillä on keskeinen rooli, ja yhdessä kuluttajien kanssa voimme vaikuttaa ja viedä koko yhteiskuntaamme lähemmäs kestävämpää elämäntyyliä.

Tämä ei ole mikään kilpailu siitä, kuka tekee eniten – tärkeintä on, että teemme kaikki yhdessä hyvää ympäristömme eteen.

Sanna Lindroos

Ota osaa Green Friday -kampanjaamme

Tilaa Sannan Ruokakassi, kysy tilaamasi ruokakassin palveluntarjoajalta tai muilta yrityksiltä, miten he osallistuvat kampanjaan.