Pitääkö kuoria?

Sannan Ruokakassi

Julkaistu 15 marraskuu 2019

Pitääkö kuoria?

Kuoritko aina kaikki hedelmät ja vihannekset? Se ei aina kannata! Lue, mitä tulisi syödä kuorineen, miksi kuoret kannattaa hyödyntää ja miksi pelko torjunta-aineista on aiheetonta.

Kotimaisia vihanneksia ja hedelmiä useampi uskaltaa syödä kuorineen, mutta moniin tuontihedelmiin liittyy uskomus siitä, että kuoriminen on tärkeää mahdollisten torjunta-ainejäämien välttämiseksi. Todellisuus ei kuitenkaan ole aivan tämä; Suomeen tuotavien hedelmien ja vihannesten torjunta-ainepitoisuuksia tarkkaillaan ja rajat on asetettu niin, että tuotteita voi huoletta nauttia myös kuorineen. Vesipesu kuitenkin kannattaa!

Älä kuori näitä hedelmiä ja vihanneksia

Kuorissa ja kuorien alla on suuri osa vitamiineista ja kuiduista! Kannattaa siis syödä mahdollisimman suuri osa vihanneksista ja hedelmistä kuorineen. Etenkin ohutkuoriset hedelmät ja vihannekset, joiden kuori ei maistu pahalta, kannattaa jättää kuorimatta.

  • Kurkku - Kurkku on korkean vesipitoisuutensa vuoksi melko ravintoaineköyhä, ja siksi se kannattaa syödä kuorineen. Kuori sisältää kuitua ja vitamiineja, etenkin K-vitamiinia ja piitä. Pii hellii ihoa ja hiuksia, K-vitamiini taas on välttämätön ainesosa veren hyytymistekijöille.
  • Punasipuli - Kuori punasipulista vain uloin, ohut ja kuiva kerros. Punasipulin antioksidantteja on enemmän ulommissa, paksummissa kerroksissa.
  • Porkkana - Porkkanan A-vitamiinit saa käyttöönsä, kun sen syö kuorineen. Älä siis kuori porkkaanaa, vaan pese se mieluummin huolella!
  • Omena - Omenat on hyvä syödä kuorineen. Tiesitkö, että omenan kuoressa on runsaasti kuitua, mutta myös syöpää ja sydäntauteja ehkäiseviä flavonoideja.
  • Munakoiso - Kuidun lisäksi munakoison kuori sisältää antoksidatiivista antosyaania, joka ehkäisee verisuonten kalkkeutumista ja suojaa aivosoluja.
  • Kesäkurpitsa - Pitääkö kesäkurpitsa kuoria? Ei, sillä kesäkurpitsan K-vitamiinista suurin osa on kuoressa! Verisuonesi, luustosi ja veren hyytymistekijäsi kiittävät.

Kuorilla tai ilman

  • Peruna - Älä kuori perunoita, vaan pese ne mieluummin huolella! Kuori ja sen alla oleva kerros sisältävät runsaasti kuitua ja C-vitamiinia.
  • Raparperi - Pitääkö raparperi kuoria? Alkukesästä ohutkuorista raparperia on turha kuoria, mutta kuoren paksuuntuessa kannattaa se poistaa.
  • Kiivi - Moni meistä kuorii kiivin, sillä karvaisen oloinen kuori ei houkuttele. Kuori on kuitenkin täynnä C-vitamiinia, ja täysin syötävissä. Kokeile vaikka pilkkoa kiivi aivan ohuksi siivuiksi, niin kuorta ei juuri huomaa.
  • Appelsiini - Hyvin huuhdeltuna myös appelsiinin voisi syödä kuorineen. Kuoren rakenne ei kuitenkaan ole erityisen miellyttävä, joten vitamiinit kannattaa ottaa talteen muilla tavoin; raasta vaikka kuorta smoothien sekaan tai jälkiruokien koristeeksi.

Inkivääri kannattaa kuoria

Kasvikunnan tuotteissa on muutama poikkeus, joiden kohdalla kuori ei sisällä merkittävästi enempää ravintoaineita kuin muu osa. Esimerkiksi inkivääri on tällainen. Sen voi toki käyttää myös kuorineen, mutta hieman puumainen kuori kannattanee kuoria pois. Tähän tarkoitukseen soveltuu jopa kuorimaveistä paremmin pieni lusikka, jolla kuori irtoaa rapsuttamalla!

Erikoisemmat hedelmät ja uudet tuttavuudet

Tarjolla alkaa olla yhä erikoisempia sesonkihedelmiä, joiden käyttö ei kenties vielä ole tuttua. Esimerkiksi joulun alla sesongissa oleva, oranssinpunainen ja makea persimon maistuu hyvin kuorineen. Kumkvatti on kuin pienen pieni, hieman soikion mallinen appelsiini, ja sen voi syödä kokonaisena kuorineen. Annoona lusikoidaan usein kuorestaan, samoin kuten pitaija.

Litsi ja rambutaani sen sijaan kannattaa kuoria, sillä eksoottisen ulkokuoren alta paljastuu läpikuultava hedelmäliha. Muista poistaa kivi!

Lisää julkaisuja