Erilaiset öljyt

Sannan Ruokakassi

Julkaistu 18 marraskuu 2019

Erilaiset öljyt

Ruokaöljyissä ja niiden käyttötarkoituksissa on eroja. Tunnetko jo tavallisimmat öljyt ja niiden käyttötarkoitukset?

Oliiviöljy

Mistä tunnistaa laadukkaan oliiviöljyn? Saako oliiviöljyä käyttää paistamiseen? Oliiviöljyyn liittyy paljon uskomuksia ja oletuksia, myös monia virheellisiä.

Oliiviöljyt jaotellaan ekstra-neitsytoliiviöljyihin, neitsytoliiviöljyihin ja tavallisiin oliiviöljyihin. Ekstra-neitsytoliiviöljy on kaikkein laadukkain, tuoreista oliiveista puristettu oliiviöljy, joka on myös kaikkein maukkainta, sillä maku laimenee jokaisella puristuskerralla.

Ekstra-oliiviöljy on kuitenkin huonosti kuumentamista kestävä, eli sitä ei kannata käyttää paistamisessa. Suosi ekstra-neitsytoliiviöljyä siis dipeissä, kastikkeissa tai sellaisenaan esimerkiksi salaatin kanssa. Kuumentamiseen kannattaa käyttää halvempaa, tavallista oliiviöljyä.

Rypsiöljy ja rapsiöljy

Rypsi- ja rapsiöljy ovat yksiä yleisimmin ruoanlaitossa käytettyjä öljyjä. Mitä eroa rypsi- ja rapsiöljyllä sitten on?

Ominaisuuksiltaan ja maultaan rypsi- ja rapsiöljy ovat erittäin samantyyppisiä. Rypsi on alun perin nauriin alalaji, ja Suomen viljellyin öljykasvi. Rapsi taas on lantun alalaji, joka kaipaa hieman lämpimämpiä olosuhteita ja pidempää kasvukautta.

Molemmat öljyt kestävät jonkin verran kuumennusta, ja jopa uppopaistamista. Ominaisuuksien vuoksi rapsi- ja rypsiöljy ovat osa keittiön vakiovarustusta.

Pähkinäöljyt

Pähkinäöljyt ovat vahvan makuisia, ja sopivatkin siksi hyvin esimerkiksi salaatteihin. Pähkinäöljyt valmistetaan puristamalla yleensä macadamiapähkinöistä, manteleista, hasselpähkinöistä tai maapähkinöistä. Pähkinäöljy säilyy huonosti – säilytä siis jääkaapissa!

Kookosöljy

Kookosöljy on kasviöljyksi tavanomaista enemmän tyydyttyneitä rasvahappoja, minkä vuoksi se on epäterveellisempää kuin muut kasviöljyt. Rasvahappokoostumuksensa vuoksi kookosöljy myös kovettuu huoneenlämmössä. Kookosöljy kestää hyvin korkeitakin lämpötiloja, joten se soveltuu hyvin esimerkiksi leivontaan, vihannesten paistamiseen tai vaikkapa munkkien paistoon.

Seesamiöljy

Seesamiöljy valmistetaan seesaminsiemenistä, ja siitä löytyy sekä vaalea, paahtamattomista siemenistä valmistettu versio, että tumma, paahdetuista siemenistä valmistettu öljy. Vaalea öljy sopii paistamiseen, etenkin erilaisten aasialaisten ruokien valmistamisessa. Tumma öljy kuitenkin palaa helposti, joten sitä kannattaa käyttää vain sellaisenaan ilman kuumennusta ruokien maustamiseen.

Auringonkukkaöljy

Maultaan mieto auringonkukkaöljy sopii hyvin paistamiseen, sillä se kestää korkeita lämpötiloja. Auringonkukkaöljy sisältää kasviöljyistä eniten E-vitamiinia. Kuten rypsi- ja rapsiöljykin, auringonkukkaöljy toimii hyvänä yleisöljynä ruoanvalmistuksessa.

Kylmäpuristettua vai ei?

Ravitsemusarvojen kannalta ei ole väliä, onko öljy kylmä- vai lämminpuristettua. Kylmäpuristuksessa lämpötila pysyy alle 40 asteen, minkä vuoksi puristusprosessi on hellävaraisempi. Siitä syystä kylmäpuristetun öljyn maku on vahvempi, kuin tavallisen. Kuumennusta lämminpuristettu, tavallinen öljy kestää kuitenkin paremmin.

Öljyn säilytys

Öljyt kannattaa säilyttää pimeässä ja viileässä. Pitkään säilytettäessä öljyt härskiintyvät, eli ne kannattaa aina käyttää parasta ennen-päiväänsä mennessä.

Jääkaapissakin öljyjä voi säilyttää. Jos pulloon muodostuu sakkaa, älä pelkää – se ei ole haitallista eikä vaikuta laatuun, ja häviää huoneenlämmössä.

Lisää julkaisuja