Arkeen paluu

Kesälomakausi lähestyy loppuaan ja lapsilla alkavat eskarit ja koulut. Myös harrastusrumba käynnistyy taas, ja joka illalle tuntuukin riittävän ohjelmaa. Monelle töihin paluu näyttäytyy stressaavana aikana, jolloin arjen pyörittäminen on yhtä paikasta toiseen säntäilyä. Näinhän ei kuitenkaan tarvitsisi olla; kokosimme yhteen parhaat vinkit arjen kaaoksen taltuttamiseen ja leppoisaan lomilta paluuseen.

Pidä huolta itsestäsi ja perheestäsi

Unen ja liikunnan merkitystä ei voi liikaa korostaa. Kun omasta kehosta huolehtii, kiittää myös mieli – ja silloin hetkellistä stressiäkin sietää paremmin. Pyhitä siis viikostasi aikaa liikkumiselle ja riittäville yöunille.

Vaikka loma loppuisikin, ei se tarkoita, ettei kauniista säistä voisi vielä nauttia. Kokeile vaikka työmatkapyöräilyä, tai suunnitelkaa perheen yhteisiä kävely- tai pyöräretkiä luonnon helmaan. Omilta kotikulmiltakin voi löytää aivan uudenlaisia paikkoja, kun lähtee rohkeasti seikkailemaan.

Kesälomalla niin aikuisilla kuin lapsillakin unirytmi saattaa hieman poiketa normaaliarjesta. Kannattaa aloittaa arkirytmiin siirtyminen jo ennen loman loppua, rauhassa nukkumaanmenoaikaa aikaistaen. Tällöin yöunet eivät arjen alkaessa jää liian lyhyiksi, ja keho on jo valmis uuteen rytmiin.

Syö hyvin ja terveellisesti

Jos loman aikana tuli nautittua turhankin paljon grilliherkkuja, voi olla helpottavaa siirtyä takaisin monipuolisen arkiruoan pariin. Samalla terveellinen ja ravintorikas ruoka tukee hyvinvointia ja auttaa jaksamaan, jolloin myös töissä ajatus kulkee kirkkaammin.

Loman jäljiltä kokkaaminen ja ruokien suunnittelu voi kuitenkin tökkiä, eikä aikaakaan oikein olisi; työt, harrastukset ja muut arjen askareet vievät jo leijonan osan päivistä. Suunnittelemalla ruokia etukäteen ja tekemällä useamman päivän ruokaostokset kerralla säästät aikaa ja hermoja.

Mikäli työmäärä silti tuntuu ylitsepääsemättömältä, kokeile ruokakassipalvelua! Sannan Ruokakassilta löydät laajan valikoiman ruokakasseja, joiden avulla ruokarumba helpottuu. Kun kotiin toimitetaan valmiiksi suunnitellut ja testatut reseptit, pääse arki-illallisten kanssa huomattavasti helpommalla. Reseptit on suunnitellut ravitsemusneuvonantaja Sanna, joten ruoka on varmasti monipuolista ja terveellistä.

 

Yhteistä aikaa

Olit sitten perheellinen tai parisuhteessa, yhdessä tekeminen on mahtavaa! Arjen kiireissä yhteinen aika voi jäädä rajalliseksi, ja siksi onkin tärkeää yhdistää voimat myös perusarjessa. Esimerkiksi ruoanlaitossa on helppoa jakaa tehtäviä jokaisen taitotason mukaan. Lapsetkin voivat hyvin osallistua ja hoitaa vaikkapa vihannesten pilkkomisen ja kuorimisen, tai ripustaa pyykkejä sillä aikaa, kun aikuiset kokkaavat. Säästätte aikaa!

Myös arki-illalliset on hyvä varata yhteiselle ajalle, jolloin puhelimet ja muut mobiililaitteet eivät kuulu pöytään. Ruokailun ohessa päivän kuulumisten vaihtaminen auttaa jaksamaan ja lähentää.

Jotta vapaalla todella olisi mahdollista nauttia yhteisestä ajasta, on tärkeää erottaa työ ja vapaa-aika. Muista siis rauhoittaa illat oikeasti – palaudut myös itse paremmin työpäivistäsi.

 

Ehkä tykkäisit myös näistä artikkeleista:

Honey Factory, ainutlaatuista lajihunajaa

”Hunaja on oivallinen lisä jouluiselle juustotarjottimelle, sillä hunajan entsyymit sitovat viinin ja juuston makumaailman yhteen erityisen herkullisella tavalla!”

Lue lisää

Viltgården, vastuullista lihaa läheltä

Kestävästi ja eettisesti pyydetty riista on paitsi herkullinen, myös ympäristön kannalta verraton vaihtoehto. Aterian alkuperästä ei ole epäselvyyttä!

Lue lisää

Pasta Factory, tuorepastaa rakkaudella

Paras tuorepasta tulee Espoosta! Pasta Factory tekee italialaisella rakkaudella fettuccinet, lasagnelevyt ja linguinet. Näitä pakataan yhtä suurella rakkaudella Sannan Ruokakasseihin!

Lue lisää